KEHILANGAN…

Aku dikejutkan oleh bunyi telefon bertalu2 pada pagi 3hb april 2010…rupa2nya ayah aku yang menelefon padaku…nada suara ayah aku cakap lain semacam…’ang tau tak adik ang masuk spital, depa nak waris dtg ppum dgn segera sbb nak bincang, ang pi cepat’…aku terkejut, tak sangka adik aku yg sebelum ni sihat tetiba masuk hospital..malapetaka apa pula melanda lagi…au pon bergegas mandi and bonceng motor ke rumah pakteh aku kat cheras..nak ajak die g hospital sbb aku tak tau jln…smpai umah die, terus aku aku ngan pakteh aku pecut kereta g ppum. Smpai di ppum, aku ke bahagian wad kecemaan dan trauma. Lepasperkenalkan diri, depa bw aku ke dalam bilik tersebut…ramai pesakit yg kritikal ketika itu…aku mencari mana adik aku berada…rupa2nya die berada di katil tengah tempat aku berdiri…aku terkejut tgk keadaannya…tak sangka leh jd smpai begitu skali…aku tgk bdn die menggeletar teruk…die nak bernafas pon tersekat2 smpai terpaksa gunakan alat bantuan pernafasan…dktor terangkan pada aku, skang depa syak adik aku terkena jangkitan kuman tp masih belum tau kuman ape…mengalir air mata aku melihat keadaan adik aku.. aku segera telefon ayah aku di kampong…sbb para dktor cakap nak amik air tulang belkang untuk kesan kuman apakah yang menyerangnya.

Ayah aku relakan je kalo itu jalan terbaek untuk selamatkan nyawanya…ayah dan mak aku terus otw dr kg ke kl…aku sruh mereka trun di kajang sbb jln tak jem sgt…nnt aku akan tnggu depa di hentian kajang. Smpai je mak ayah aku lm tu kat kl terus g ppum…masa tu adik aku dh dipindahkan ke tngkat 5 bhagian neurosains. Adik aku Nampak aku and tetiba dia tetiba bersuara sruh dtg padanya…maybe die sedang menahan sakit. Tapi slepas aku g padanya terus die meracau2 dalam bahsa yg tak difahami. Dktor sahkan adik aku mengidap TB Meningitis. Tetapi disebabkan tb itu tdak dapat dikesan pada peringkat awal, maka dirinya telah menjadi teruk kerana kuman itu telah ‘block’ saluran air di kepala dan menyebabkan bengkak dan tersumbat. So doctor nak wat operation untuk buang air yg tersekat itu.

Hari2 berikutnya, keadaannya beransur pulih selepas pembedahan kali pertama dilakukan. Oleh kerana aku ada exam 4 paper direct, so aku tak g melawat dal semnggu. Sblum exam aku ada jmpa dengan die. Masa tu die dah boleh cakap dan kenal org. die pesan kat aku ’jwb exam baik2,and bertanyakan mengapa aku dtg sekejap saja?’…aku bknnya sengaja mahu sekejap je melwat die ttp dktor tak bg aku msuk lama sebab die ada TB takut berjangkit padaku…aku cakap pada die agar doa bnyk2.

Smnggu lepas tu aku g melawat die, aku terkejut…keadaan die yang makin pulih tetiba menjadi kritikal…tekanan darah rendah…operation dah 4 kali dijalankan di bahgian kepala. YaAllah…aku tak sanggup nk mendengarnya…ayah aku taknak bgtau aku pasal operation yg ke 2, 3 dan ke 4 kali tersebut sbb takut exam aku terganggu. Adik aku dimasukkan ke bahgian icu selama lebihkurang 2 mnggu…dktor bgtau harapan untuk die skang tipis dan kalo die hidup keadaannya tidak akan seperti sediakala.

Slepas 2 bulan aku dan family aku ulang alik kl kedah, dktor sana mengatakan ingin menukar adikku ke hospital sg petani sbb kesian melihat keadaan ayah and mak aku yang dah uzur berulang alik. Syukur sgt, maybe di hospitak sg petani akan lebih senang untuk menjaganya.

1hb 7 adik aku ditukarkan ke hospital sg petani dengan menaiki ambulans dari ppum. Depa sampai kat hospital sg petani pukul 1 ptg dan terus masukkan ke wad bunga raya di tingkat Sembilan. Aku dan family aku terus bonceng motor ke hospital Walaupun dalam keadaan ujan yg lebat..smpai hospital semua lencun. Smpai di hospital pak guard tak bg masuk sbb die kata bukan waktu melawat. Aku ngan ayah aku bertekak cakap takkanla sorang waris pon takleh gak..akhirnya depa benarkan juga masuk , itupun ayah aku sorang…dalam hatiku memaki sbb begitu ke layanan kepada tetamu.

Oleh kerana basah so aku balik dlu dan dtg semula ke hospital pukul 6 ptg.  Masa aku smpai tu aku lihat ramai sedara aku yg dating. Aku tgk keadaan adik aku laen macam. Depa tak masukan air langsung kedalam badannya gunakan tiub. Ketika di ppum depa bagi air untuk kuatkan anggota badan die. Susu yg dibekalkan juga tidak diberikan dan Nampak keadaan adik aku makin tenat sebb kahak menutup nbhagian lubang di leher yang adik aku gnakan untuk bernafas.

Mak aku kata nak jaga so kami semua balik dlu. Ms aku balik aku dgr suara yasin mendayu je…lgpun masa tu malam jumaat. Hatiku dah rasa lain macam. Aku singgah jap makan nasi kandaq sbb lapar sgt. Smpai je umah..dalam  pkol 9 lebih tetiba hp ayah aku dikjutkan oleh panggilan daripada hospital mengatakn  adik aku telah kemabali ke rahmatullah…aku terkejut sgt, ingtkan die dah makin okay sjak tukar ke hospital sg petani tetapi keadaan sebaliknya pula berlaku. Keluarga aku pasrah sahaja. Mungkin ah ketentuannya. Lagipon, die pergi di malam jumaat. Masa ml tu ujan trun lebat sehingga ke awal pagi. Pukul 7 pagi ujan berhenti dan mendung sehinggalah arwah adik aku selamat dikebumikan.

Kini tingal la aku 3 beradik. Aku sedih sbb arwah adik aku yang apling rapt denganku…kalo aku ada masalah dengan gf aku, dia yang banyak tnyakan…die suka sgt aku kapel dgn awek aku skang…yang lagi aku sedih masa mlm sblum die sakit tu die ada menelefon mak aku bgtau’ sok die nak mntak aku bwkan die buah sbb die teringin nakmkn tp tak sempat nak ucapkan pada aku’….apapun ALFATIHAH kepada allahyarhamah norazimah binti awing…kami disini sentiasa doakan roh adik dicucuri rahmat. Terima kasih juga kepada kawan2 die yang bnyak lawat die sepanjang die sakit…pihak jabatan geo um…dktor dan nurse di ppum,pensyarah2, dekan2, sedara2 aku, anum dan sesiapa sahaja…thaks a lot

Leave a Reply

