mancing time…

Aduhh…apa nak buat arini ye..boring bangat..tetiba rasa nak g mancing je..dah lama aku tak pi nie..lagipon cuti u ada seminngu…dah alang2 kat kampong nie, g mancing jela, dah balik u nnt dah tak tau nak mancing kat mana..asyik mancing dalam bilik je smbil kuar air liur basi tu…hahahha…ptg tu gak bang man sruh buka stall bger…ahhh, dia nie kalo nampak aku ada kat umah, mmg tiap2 hari pi umah aku…ajak mancing la, pi mkn la…pastu mlm2 sruh jaga stall bger die..huhuh..tp bgus gak leh mkn bger free pastu dapat gaji harian lagi..hehehhe..tp arini aku mls nak g niaga , aku nak pi mengai…tghari tu aku ajak  yazid cousin aku tu pi mengain pi beli cengkerik, so dia pi la pekan SP tu nak beli cengkerik pi cari kat kedai ikan…pastu die kol ‘woi, cengkerik takdak, ulat adala, nak tak’…ceh, dah la salam tak bg kol aku pastu cakap cengkerik abislak, nak gna ulat tu taknak la aku, x best la umpan tu..xdak umppph…aduh rasa cam tak jadi je gi mancing…aku sruh die pi cari lagi kat kedai laen…aku bg peta 2, 3 kedai laen yg jual cengkerik…tp pastu die kol lg, kata dah abis la…esok baru ada apek tu bgtau,kata yazid…alaa. Esok nak buat pa, aku nak mancing arini…pelik toll eh abis, depa nie beli cengkerik buat goreng makan ngan nasi kea pa smpai leh abis kat semua kedai..huhuh…Pastu,aku ajak dia mai umah aku dlu, satg pikiaq len nak gna umpan apa…pastu dia mai la ngan moto LC baru dia tu…cewah, mentang2 aku x ckup duet nk beli LC, dia melaram abis depan aku…xpa2, nnt ang aku tunjuk motor aku.

Pikiaq punya pikiaq last2 wat decision gna jela umpan cacing…yerkkk, bg sesetengah org la..heheh..tp aku dh biasa ngan cacing2 nie…dlu ms kecik2, slalu aku pi korek cacing belankang umah wat mancing ikan haruan blkg umah…umpan cacing nie ok cket, sbb liat and ikan pon susah nak cubit2 isi die tu sket2…kalo gna cengkerik kena tgk slalu, kalo tak tengok slalu mancing tu, alamatnya bg mkn free kat ikan jela sbb nnt ikan2 kecik akan  mkn sket2 pastu abis…cerita pasal umpan cacing ni, aku teringat member aku jauharil…joe ni mnat mancing, tp kalo bab letak umpan kat mata kail die serender… dia akan cakap “wei, pakya..tolng la aku msukkan cacing dlm mata kail nie, aku geli la”..ceh, pegang cacing pon geli..cam pondan…hehhe…ok berbalik pada umpan cacing td..lepas dah decide, aku sruh yazid pi korek dlu kat blkg umah aku sbb aku nak solat jap…lepas solat aku pi tgk bnyak mana dah dia korek…tp baru 2, 3 ekor…hahahha..apala ang ni yazid, korek dekat 15 mnit dah…dia kata “ala, ni umah ang, kalo aku korek cacing tu tak mau kuar, dia nak tuan umah korek”..hahah…statement takleh blah..aku korek la…tp aku korek kat tempat laen..dia korek kat kwsan tak berair mmg la susah nak ada cacing..aku korek kat tepi pokok keladi and tepi parit, tempat yang tanah die basah2 sket..haaa..skali korek belambak cacing..ambik ang,td cakap takdak sgt..heheh

umpan terbaik: cacing n cengkerik

Dalam ko 4 tu aku ngan yazid gerak g kat tali air kat hujung sawah..jauh gak so naek motor jela…tali air tu air die payau sbb bsebelahan dgn hutan paya bakau tp org g situ sbb tmpat die tersorok sket…lgpon bahaya sbb ada binatang buas banyak cam babi hutan, ular tedung selar, harimau akar, biawak…penah masa aku pi sket ms dlu, aku tetiba dgr bunyi babi mengeruh..bnyi die lebih kurang camni la…ngohhhhh..ngohhhh…kuat lak tu…kecut perut gak la..huhuhu..pastu aku penah jumpa biawak besar kat situ..ms tu aku ngah mancing ngan bangman…aku g kat bahgian kiri, bangman kat belah kanan…ms ngah jln2 tu, nmpak pokok2 bergerak..ingtkan apa, rupanya biawak..besar gler…dalam 2 meter..terkejut aku..1st time tgk biawak besar tu…aku baling la batu kat die..tapi die x lari…die kalih bdan tenung aku..mula2 tu aku balas renungan biawak tu balik la tp kejap jela..pastu aku buang kasut lari terus…hahah..pastu aku crita kat bangman..dia kata tu buaya la…aku ckap balik, biawak la..x nampak cam buaya lgsung…cam la aku tak kenal buaya ngan biawak camne…huhu

Okay, smpai je kat kwsan tu, hati agak tkilan sbb  air dlm tali air tu kurang la…maybe sbb kemarau pastu kami datang time air laut surut…air laut surut pasang pengaruhi keadaan air dlm tali air tu sbb air dr tali air tu bnyak yg dtg dr paya bakau..tapi takpe, rasanya ada je ikan nie…yazid mancing kat depan, aku gerak pegi kat bahgian hujung…punyala panas smpai buka baju gak la..huhuhu…mancing dalam sejam, yazid kol..ms tu dlm kol 4 lebih..die Tanya kat kwsan aku bnyak ikan tak..aku kata ikan tak kuar lagi dr sarang tak mau mkn lagi..maybe ngah tgk spongebob kot..huhuh..takpa2 kita tnggu lagi…aku umah lokasi ambik kat persimpangan cabang jalan tu…wah..berhasil..puyu pertama dinaikkan..lepas tu satu persatu ikan puyu dinaikkan…maybe die tgh lapar kot..hehhe…dapatla dlm sepuluh ikan..tp tak sebanyak kalo gna cengkeri..kalo gna cengkerik leh dapat sampai 20-30 ekor ngan ikan haruan lagi…tp nak wat camne…cengkerik takde..huhuh..apa2 pon puas la gak mancing..next time nak g mancing lg…heheh…takpe cuti sem nnt la..oraittt

Leave a Reply

